Grupa naTemat

Networkować czy nie networkować?

Setki inwestorów, partnerów biznesowych i przedsiębiorców. Wszyscy w jednym miejscu i wszyscy zainteresowani pozyskaniem nowych kontaktów. Jaką obrać strategię, aby zmaksymalizować korzyści z takich zebrań? Skąd pomysł, że networkowanie przynosi korzyści?

Konferencje oparte na networkingu, wymianie kontaktów biznesowych oraz doświadczeń zawodowych na stałe wpisały się w kalendarze specjalistów z całego świata. Skąd jednak czerpać wiedzę, w jaki sposób możesz maksymalnie wykorzystać takie wydarzenia do promocji i rozwoju twojego własnego biznesu? Poradników w tym zakresie znajdziesz w internecie całe mnóstwo. W tym gąszczu można jednak bardzo łatwo się pogubić. Aby poradzić sobie z takim problemem, opanowałam kilka zasad, których przestrzegam podczas każdej konferencji, każdych targów i wszelkich innych okazji do spotkań biznesowych.

Po pierwsze, zrób research. Nie możesz pojawić się na żadnym wydarzeniu bez uprzedniego przygotowania. Dowiedz się, kto będzie uczestniczył, zrób listę najważniejszych kontaktów, na których ci zależy. Znajdź wszystko, co może okazać się przydatne podczas spotkania face-to-face. Pozwoli Ci to nawiązać lepszą relację z nowymi potencjalnymi partnerami biznesowymi. Czas, który uda ci się zaoszczędzić, przeznacz na zapoznanie się z jak największą liczbą osób.

Kolejna sprawa - skup się na rozmówcy. Zamiast mówić o sobie, zadaj kilka pytań dotyczących rozmówcy i zawsze od tego zacznij, zanim będziesz miał okazję przedstawić siebie. Następnie przedstaw się w krótkiej “żołnierskiej” formie. Nie musisz już wysilać się, żeby napisać 8 stron wypracowania domowego do szkoły, więc staraj się zawsze przedstawiać najważniejsze punkty i rzeczowo odpowiadać na wszelkie pytania. Spróbuj w ciągu 20 lub 30 sekund opowiedzieć o tym, jakie problemy rozwiązujesz, czy jakie korzyści dajesz klientom oraz poprzyj to dowodem społecznym czy statystykami (liczbami) robiącymi wrażenie. To wystarczająca ilość czasu, aby przekonać do siebie rozmówcę, o ile zrobisz to dobrze. Na końcu zawsze możesz zapytać “Czy jest to dla Ciebie interesujące?”. I wówczas zaczyna się dialog.

Dwie następne zasady łączą się ze sobą - podejmuj inicjatywę i wykorzystuj okazję. Podczas konferencji masz być osobą pełną energii, przebojową i odważną. Nie obawiaj się podejmować inicjatywy, uczestniczyć w warsztatach i pokazywać na scenie przed publicznością - zostaniesz wtedy zapamiętany. Jeśli widzisz osoby, z którymi chcesz nawiązać kontakt, podejdź do nich, wykorzystaj okazję, gdy stoisz w kolejce po kawę albo lunch. Program wydarzenia przewiduje przerwy? Przesiądź się przed rozpoczęciem następnego panelu, przedstaw się jak największej liczbie osób, w końcu po to tam jesteś! Bądź w ruchu i daj się poznać jako ktoś, kto doskonale rozumie ideę networkingu.

Najistotniejszym elementem po konferencji czy innym wydarzeniu jest utrzymanie kontaktu. Nie sztuką jest zebrać plik wizytówek, które później leżą rozrzucone na biurku. Podczas spotkań, jakie przeprowadzisz, ustal z rozmówcą termin kontynuowania tematu, najlepiej, aby nie był dalszy niż jeden tydzień. Skontaktuj się ze wszystkimi, nawet, jeśli nie planujesz długoterminowej współpracy - utrzymane kontakty mogą przydać się w najmniej spodziewanym momencie.
ZOBACZ TAKŻE:
WIĘCEJ NA TEMAT:
BiznesZarządzanieCoaching
Skomentuj